Entreegebieden

  • 67% voor
  • 33% tegen

Ontvangst/vertrek bij station Zaanse Schans

Ondanks de informatiepanelen staan de vele toeristen nog steeds een beetje verweesd om zich heen te kijken voor het station. Een betere ontvangst is mogelijk door het inrichten van een bemenst informatiepunt in historische bouwstijl. Daarvoor is meer dan genoeg ruimte op het hondenpoepveldje voor het station. Ook de fietsverhuur en ander lokaal vervoer wordt in het pand ondergebracht. Aan de andere kant van het station wordt het huidige parkeren geconcentreerd.

De toeristen staan nu nog op het station te wachten op de trein zonder welkome afleiding. Dat moment wordt gepakt door een extra positieve leerervaring over het bezoek aan Zaandijk, de Koog en de Schans mee te geven. Interactieve beeldtechniek komt beschikbaar bij het informatiepunt èn op het stationsplatform tussen de sporen. Als het station eventueel in de toekomst nog verplaatst wordt kan het informatiepunt zonder problemen mee verhuizen.

Reageren1 reactie
Vrijdag 04 aug 2017 om 12:15 door Naam bekend bij redactie

Omdat dit over verkeer en vervoer gaat heb ik mijn bijdrage hier geplaatst: https://praatmee.zaanstad.nl/p/toekomst-zaanse-schans/t/49-verkeer/i/openbaar-busvervoer-naar-de-schans-vanuit-volendam-en-amsterdam?c=38#c-38 Zeker als de stationsomgeving, de kruising Guisweg/ Provincialeweg op de schop gaat moet je inzetten op rechtstreeks busvervoer van Amsterdam naar de Schans via de A10, A8 en A7.

Dit vind ik een goed idee

Effectiever en betere info voorziening

Dinsdag 19 sep 2017 om 14:44 door Naam bekend bij redactie

De bewegwijzering, beboarding moet effectiever. Hier heb ik een aantal goede ideeën over wat er tevens toe bijdraagt dat de ultieme beleving wordt versterkt. Het veldje in de Stationsstraat zou het best kunnen dienen voor een kleinschalig commercieel plein waar lokale ondernemers de toeristen kunnen bedienen, al is deze grond eigendom van een projectontwikkelaar die daar liever een hotel ziet komen. 

Het wachten op de trein zou al opgelost kunnen worden door ook in het weekend 4 treinen per uur te laten rijden en belangrijker, betere informatie voorziening. Nu blijven toeristen op het perron staan omdat de NS het eindstation van de trein aangeeft (Rotterdam, Rhenen). Het zou de NS sieren om meer respectvol om te gaan met een toch zeer behoorlijke klant. 

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Dit vind ik geen goed idee

Ontwikkeling stationsomgeving en overweg Guisweg

Vrijdag 04 aug 2017 om 11:56 door Naam bekend bij redactie

Eerst maar beslissen of de overweg in de Guisweg wordt vervangen door een tunnel of een viaduct. Gaat de Provincialeweg en/ of de spoorlijn door een verdiept tracé lopen? Blijft de Guisweg gelijkvloers als de spoorlijn verdiept wordt aangelegd? Pas dan kun je bekijken hoe de relatie met een entree naar de Schans wordt. 

Reageren1 reactie
Vrijdag 04 aug 2017 om 17:10 door Naam bekend bij redactie

Waarom wachten? Een historisch gebouw van hout kan altijd weer verplaatst worden; daarom hebben we de Schans!